Is het eten, drinken, slapen, seks? Ben je verrast als ik je vertel dat het niets van dit alles is?! Onze eerste levensbehoefte is namelijk ademen! Een mens kan ongeveer een week zonder eten en een paar dagen zonder water. Maar je kunt niet meer dan een paar minuten zonder zuurstof. Een goede (rustige en diepe) ademhaling is alleen daarom al van meerwaarde! In dit blog vertel ik je wat je nog niet wist en geef ik je verderop drie mental snacks zodat je ook zelf aan de slag kunt!

Een tijd geleden ontmoette ik Wim Hof, ook wel bekend als de “Iceman”. Ongelofelijk, bijna onmenselijk, wat deze man kan door de kracht van zijn ademhaling optimaal te benutten. In mijn hoofd begon het een beetje te duizelen toen ik tijdens zijn workshop een van de ademhalingsoefeningen deed. Maar wat volgde was een bijzondere ervaring. Mijn lichaam had een ‘overdosis’ zuurstof binnen gekregen waardoor ik mijn adem, moeiteloos leek het, veel langer kon inhouden dan wanneer ik deze ademoefening niet had gedaan. Ik stond versteld…

Normaal gesproken zijn we er niet zo mee bezig, het ademhalen gaat immers meestal vanzelf. Gelukkig maar. Maar misschien is dat wel de reden dat het belang van een goede manier van ademhalen erg onderschat wordt. En er vaak weinig aandacht aan besteed wordt.
Het is namelijk voor ieder mens gezond om je adem goed te gebruiken. En vooral in deze tijd, waarin velen van ons een gejaagd leven leiden en een grote groep mensen veel stress ervaart, is het juist belangrijk om rustig en diep adem te blijven halen. Vandaar dat ik deze belangrijke eerste levensbehoefte eens in de schijnwerper van onze aandacht wil zetten.

Je herkent het misschien wel… Je bent lekker aan het sporten en je ademhaling versnelt. Of je bent gehaast en je ademhaling zit al snel ‘hoog’. Als het even tegenzit, dan zucht je eens diep uit. En als je schrikt, dan houd je plotseling je adem in.

Onze ademhaling heeft ons veel te vertellen, bijvoorbeeld over hoe het met ons gaat of hoe we ons voelen.

 

Hoe vaak haal jij adem in één minuut?

Sommige mensen zeggen dat ze maar 5x per minuut ademhalen, anderen soms wel meer dan 20 keer! En jij?

De meeste mensen ademen namelijk veel sneller dan nodig is. In rust, bijvoorbeeld zittend in een stoel, is 6-8 keer ademen per minuut genoeg. Veel mensen ademen in rust echter wel meer dan 15 keer per minuut. Zo’n snelle ademhaling hoort bij het doen van een flinke inspanning, zoals een fietstocht. Je kunt je wel voorstellen dat wanneer je de hele dag ademt alsof je aan het fietsen bent, je onnodig veel energie verspilt.

Wist je al dat allerlei (soms vage) klachten zoals concentratieproblemen, een gejaagd gevoel of steeds weer moe wakker worden in de ochtend veroorzaakt kunnen worden door een verkeerde ademhaling? Op een goede manier ademhalen kan je gezondheid dus in veel opzichten positief beïnvloeden.

Een andere, misschien wel belangrijkste, reden om goed adem te halen, is om de geest tot rust te brengen. Ons lichaam en geest staan constant onder druk. Elke prikkel die we opdoen, hoe klein ook, wordt door onze hersenen gefilterd en verwerkt. En dat zijn er heel wat! Het schijnt zelfs zo te zijn dat wij per dag evenveel prikkels te verwerken krijgen als de oermens in zijn hele leven. Best heftig vind je ook niet?

 

Voordelen van een goede ademhaling

Een diepe, rustige ademhaling kan je veel voordelen opleveren. Het kan je bijvoorbeeld helpen om:

• Spanningen te reguleren
• Stress te verminderen
• Je nachtrust te verbeteren
• Je concentratievermogen te vergroten
• Je immuunsysteem te versterken
• Je spijsvertering / vetverbranding te verbeteren.

 

Drie mentale snacks

Gelukkig is het niet moeilijk om zelf meer rust te brengen in je ademhaling. Hieronder geef ik je 3 eenvoudige ademhalingsoefeningen. Ik noem ze ook wel mentale tussendoortjes of mental snacks 🙂 Ze kunnen je namelijk een enorme energyboost geven!

Kijk of je iedere dag een oefening kunt doen, het liefst 2x per dag 5 minuutjes. Je kunt ze in principe overal doen, in de rij voor de kassa, achter de computer, op de fiets. Anywhere, anytime.

 

Mental snack 1

Richt je aandacht op je neus en merk hoe de lucht bij je neusgaten naar binnen en ook weer naar buiten stroomt. Observeer elke inademing en uitademing zonder deze te sturen of te veranderen. Als je gedachten afdwalen is dat niet erg, laat ze als wolkjes voorbij drijven en breng je aandacht dan gewoon weer terug naar je neus en de ademhaling.

Deze oefening kun je doen zolang je wilt. Je zult merken dat je gedachten steeds weer hun aandacht vragen. Misschien zelfs zo vaak dat je er onrustig van wordt. Dit noemen ze ook wel de ‘monkey-mind’. Als je deze oefening vaker doet en langer volhoudt, dan tem je dit aapje en zul je waarschijnlijk meer rust gaan ervaren in je hoofd.

 

Mental snack 2

Deze oefening lijkt een beetje op de eerste oefening. Maar toch is deze anders, omdat je je hersenen nu ook wat te doen geeft.

Zet je timer op 3 minuten. In deze drie minuten ga je je aandacht op je ademhaling focussen. Bijvoorbeeld op de lucht die bij je neus naar binnen en weer naar buiten stroomt. Of, als je het prettiger vindt, kun je je aandacht ook richten op de adembeweging van je buik (en je hand op je onderbuik leggen).

Adem in door je neus en zeg tegen jezelf “Laat…” Adem als vanzelf weer uit en zeg dan tegen jezelf “Los…” (De uitademing mag wat langer duren dan de inademing). Forceer je ademhaling niet, laat deze zo natuurlijk mogelijk gaan. Kijk of je het prettig vindt om heel even te pauzeren voordat je weer begint met een nieuwe inademing.

 

Mental snack 3

Adem rustig in door je neus voor ongeveer 2-3 tellen. Daarna adem je rustig uit door je mond voor ongeveer 4-5 tellen. Je kunt bij de uitademing een tuitje van je mond maken, zodat je de uitademing wat makkelijker kunt verlengen. Forceer het verlengen van de uitademing niet, het is belangrijk is dat je gewoon rustig blijft ademen. Kijk wat voor jou het prettigste is.

Geef wat van jouw positieve energie terug door dit artikel te delen:-) Thanx