Laatst mocht ik invallen in groep 7 en daar zag ik ze voor het eerst: de ‘gelukskoffer’ en het werkboekje ‘Lessen in geluk’. Ik had er al eerder over gelezen en was blij verrast dit nu daadwerkelijk ook te zien in de klas. Een prachtig initiatief als je het mij vraagt!

Gelukkig zijn kun je leren. Uit onderzoek is gebleken dat ons vermogen om gelukkig te zijn voor een groot deel (de helft) bepaald wordt door onze genen. Blijkbaar kun je je eigen geluk voor 40 procent beïnvloeden door je manier van denken en je gedrag te veranderen. Een eye-opener! De overige 10 procent wordt bepaald door je levensomstandigheden, maar een relatief klein stuk dus. Een positieve houding en de manier waarop je naar de wereld kijkt, zijn veel doorslaggevender. Dat krijg je gedeeltelijk mee van je ouders en andere mensen om je heen, door voorbeeldgedrag en opvoeding. Reden genoeg dus om, naast rekenen, lezen en taal, aandacht te besteden aan lessen in geluk!

Ik zag het geluksboekje liggen op een stapeltje papieren achter het bureau van de leerkracht en ben het eens door gaan bladeren. Een mooi werkboekje met teksten, opdrachten en weetjes, hippe lay-out, theorie over positief denken en opdrachten over dankbaarheid. Heel waardevol. En toch merkte ik een soort van weerstand bij mezelf op. Het is wéér een werkboekje zoals er al zoveel in de laatjes liggen…. En ook al heeft het wat mij betreft zeker prioriteit om kinderen te leren hoe ze hun eigen geluksbeleving kunnen beïnvloeden, ik blijf erbij dat dit een vaardigheid is die je niet uit een werkboekje leert.

En wat zie ik dan opeens veel mooie mogelijkheden die naadloos aansluiten bij deze prachtige lessen! In de aandachttraining van Eline Snel, die vooral heel erg ervaringsgericht is in plaats van een cognitieve benadering heeft, oefenen kinderen ook echt zelf met deze waardevolle lessen in geluk ☘️🍀☘️🍀

Een groot prentenboek dat ik ook zag liggen in de klas is een echte aanrader! Het heet ‘Geluk voor kinderen’ en is geschreven door Leo Bormans. Dit boek is gebaseerd op de voornaamste wetenschappelijke inzichten in de positieve psychologie. Er staan mooie verhalen en tekeningen in over verschillende geluksvogels die de 10 universele waarden representeren, zoals je goed in je vel voelen, veerkracht ontwikkelen en samenleven met anderen. Onder elk verhaal staan vragen die over het verhaal gaan, aangevuld met een paar filosofische vragen om over door te praten met de kinderen. In het boek staan de letterwoorden ‘DROOM GELUK’ centraal, waarvan elk van deze 10 letters staat voor één basishouding die de voorwaarde schept om gelukkig te zijn.

”Iedereen heeft recht op zijn verdriet. Je zult niet altijd even blij en gelukkig zijn. Het leven is nu eenmaal niet elke dag een feest. Niet voor volwassenen en niet voor kinderen. Maar als je erin slaagt om zelf een klein beetje positiever en gelukkiger te zijn en die levenshouding aan je familie, vrienden, kinderen, kleinkinderen door te geven, wordt iedereen er beter van en bouw je mee aan een warme samenleving.”….

Ik word hier zo blij van!