De laatste tijd herkennen kinderen me steeds vaker als “de juf van de M&M’s”… Nee hoor, ik deel geen gekleurde chocoladesnoepjes uit. Als de klas waar ik mag invallen er enigszins voor openstaat, plan ik een paar momenten van rust in tijdens de schooldag. Momenten waarin we even stoppen met doorgaan…Geen filmpje, geen teken-, lees- of schermtijd. “Gewoon” even de lampen uit en liggen met je hoofd op je armen. Na het speelkwartier is zo’n ideaal moment hiervoor: een Mindful Momentje, inmiddels liefkozend “Emenemmetje” genoemd. Later in dit blog deel ik er een paar met je!

We zien en kennen ze allemaal; onrustige kinderen die hun ‘stop-knop’ niet meer kunnen vinden. Kinderen met een vluchtige, vermoeide blik die maar blijven “kwaken”; praten, reageren en bewegen. En dan hebben we het niet (alleen) over de kinderen met de diagnose ADHD…..Vooral op maandagochtend zie ik steeds vaker kinderen in de klas die (over)vermoeid zijn van een druk weekend. Nu de Sint ook nog in het land is, lijken veel kinderen nog veel drukker dan anders. Maar is dat wel zo? Zal de rust over een week, als Sint en Piet weer weg zijn, terugkomen in de scholen? Zullen onze kinderen dan weer uitgeruster, rustiger en geconcentreerder zijn?

Onze kinderen zijn de spiegels van deze tijd.

Wordt het dan niet eens tijd dat wij, als volwassenen, in die spiegel gaan kijken?

Kinderen leven en handelen van nature vanuit hun gevoel en voelen haarfijn aan of dat wat volwassenen zeggen of doen vanuit het hart of hoofd komt. Op het moment dat de woorden van de volwassene niet kloppen met het gevoel dat het kind erbij krijgt, dan is een aanvaring vaak onvermijdelijk het gevolg.

Dat komt omdat het benoemen van emoties, gevoelens en gedachten nog lastig is voor kinderen. Daarom gaan ze dit in hun gedrag spiegelen naar de volwassene toe, net zo lang tot de volwassene naar zichzelf gaat kijken… Kinderen kunnen de wereld om hen heen niet veranderen, zij kunnen hun eigen ritme vaak niet bepalen, maar moeten mee in het ritme van de volwassenen om hen heen. Het zijn dus de volwassenen die mogen veranderen, naar binnen mogen keren om weer te gaan voelen wie ze zijn en keuzes mogen gaan maken in wat ze écht belangrijk vinden en wat niet.

Het is niet gemakkelijk, gewoontes veranderen. Maar wat zou het ons kunnen bevrijden als we ons losmaken van de automatische piloot en weer zelf gaan nadenken en vooral VOELEN. Wat wil ik eigenlijk en wie ben ik? Wie ben ik nog méér naast de ouder, partner, werknemer, deelnemer in de maatschappij? De verandering begint bij jezelf… Pas als je in verbinding met jezelf bent, kan er verbinding met de ander zijn.

Geef jezelf én je kind oprechte, pure aandacht. Plan niet het hele dag of weekend vol, maar laat ruimte voor spontane plannen of zomaar even “niksen”. Want dan ontstaat er weer verbinding. Verbinding tussen ouder en kind of tussen leerkracht en leerling.

Durf jij (af en toe) uit de sneltrein van het leven te springen? En in de spiegel te gaan kijken naar jezelf? Jezelf afvragen waarom jij de dingen doet, zegt en ervaart zoals je dat doet? En wat dat zegt over de relatie tussen jou en je kind? Of jou en de mensen om je heen?

Ontdek en ervaar de kracht van aandacht en verbinding. En maak samen tijd vrij voor een “emenemmetje”😃 Hieronder deel ik er drie met je. Veel plezier samen, geniet!

 

M&M 1: Pepernoten bakken (Massage)

Vraag eerst aan je kind of hij/zij het fijn vindt om gemasseerd te worden op de rug. Zo niet, dan kun je deze massage ook doen op de handen. Laat je kind lekker zitten of liggen op de buik. Jij vertelt/leest de tekst voor terwijl je rustig masseert.

Pepernoten bakken

Het meel dwarrelt in de kom (VINGERS TIKKEN OP RUG)
Ik stop er suiker en pepernootkruiden bij (PLUKKEN)
En giet er een paar scheutjes melk bij (STRIJKEN)
Ik kneed alle ingrediënten door elkaar (HANDEN MAKEN CIRKELS)
En ga nu het deeg kneden (KNEDEN)
Ik maak lange rolletjes van het deeg (HANDEN MAKEN STROKEN)
En snijd ze in kleine stukjes (DRUK ZACHTJES MET VINGERTOPPEN)
Ik stop de pepernoten in de oven (HANDEN RUSTIG OP RUG LEGGEN)
Wat ruikt dat lekker… Ting! De pepernoten zijn klaar. Mjam! Ik ga eens een heerlijk proeven.(PLUKKEN)

 

M&M 2: Ik zie, ik zie… (Actief concentratiespelletje)

Wanneer je samen een wandeling maakt, door het bos of op weg naar school, ga je allebei 5 dingen opnoemen die je nog nooit eerder zijn opgevallen, zoals een hekje, paaltje, verkeersbord, boom o.i.d. Op deze manier word je je bewuster van je omgeving wanneer je onderweg bent. En kom je samen even los van de automatische piloot (vertrek op tijd😉).

 

M&M 3: Geduld oefenen (klas of groep)

Geef een startsignaal bv. klap in je handen. Tel samen, maar om de beurt, van 1 tot 20. Zonder af te spreken zegt iemand het volgende getal. Wanneer er twee of meer tegelijk hetzelfde getal zeggen, begin je weer bij 0. Een heuse uitdaging!

***Werken de M&M’s bij jou ook zo ontspannend? Houd dan mijn Facebook Pagina “Relax Academie” in de gaten, want binnenkort deel ik nog meer M&M’s voor ouders én leerkrachten!***